Motivační dopis

Motivační neboli průvodní dopis by měl každý uchazeč posílat současně se životopisem. Jedná se o dokument, podle kterého si na Vás personalista, může udělat nějaký prvotní názor. Motivačním dopisem by měl uchazeč personalistu motivovat k tomu, aby na pohovor pozval právě jeho. Je důležité psát motivační dopis vždy pro konkrétní pracovní pozici a konkrétního zaměstnavatele. Zkušený personalista pozná a ocení, když se skutečně snažíte vysvětlit, proč chcete pracovat na dané pozici právě v jejich společnosti. Tento dopis by neměl obsahovat to, co sám uchazeč chce, ale naopak by měl vystihovat, jak by mohl prospět svému potenciálnímu zaměstnavateli. Jaký přínos by zaměstnavatel získal, pokud by přijal právě Vás.

Typy motivačních dopisů:

Rozlišujeme tři typy motivačních dopisů dle toho zda:

a) Reagujete na vypsané výběrové řízení

Nabídka volného pracovního místa byla zveřejněna na internetu, v inzerátu, tisku či Vám byla sdělena personální agenturou. V tomto případě projevíte zájem o nabízenou pozici a zmíníte důvody, proč by si zaměstnavatel měl vybrat právě Vás.

b) Oslovujete podnik, ve kterém byste chtěli pracovat

Pokud nastane situace, kdy Vámi vybraný podnik momentálně nenabízí žádnou volnou pracovní příležitost, ale Vy jste přesto přesvědčeni, že máte zaměstnavateli co nabídnout. Popište svůj přínos, kterým byste byli pro společnost ve svém průvodním dopise a požádejte je o osobní pohovor. Pokud Vám zaměstnavatel nenabídne osobní pohovor, může nastat situace, kdy Vám alespoň nabídne zařazení do databáze pro případ, že v budoucnu budou hledat nové zaměstnance. Tento typ dopisu by měl být adresován konkrétní osobě, zvýšíte tím šanci, že se jím v podniku bude někdo zabývat.

c) Dozvěděli jste se o pracovní nabídce od známého

Dozvěděli jste se od známého, že určitý podnik hledá pracovníka s Vaším odborným vzděláním? V tomto případě se bude dopis podobat předchozímu. Platí zde stejná pravidla, jen je třeba zmínit zdroj, který Vám sdělil možnost pracovního uplatnění.


Struktura motivačního dopisu

Motivační dopis by měl obsahovat tyto informace:

  • Vaše jméno, adresu a kontakt
  • Jméno, adresu a název společnosti, ve které se ucházíte o práci
  • Datum
  • Oslovení
    Zjistěte kontakt na kompetentní osobu, které budete dopis adresovat a oslovte ho přímo Vážená paní / pane + příjmení. V případě, že neznáte jméno kontaktní osoby, použijte oslovení „Vážení“ nebo „Dobrý den“.
  • Referenční číslo
    Uveďte referenční číslo pozice, pokud je uvedeno v inzerátu či název pozice, o kterou máte zájem.
  • Váš zájem
    Z jakého důvodu se na tento podnik obracíte, o jakou pracovní pozici máte zájem. Uveďte, kde jste se o pracovní nabídce dozvěděli.
  • Proč právě Vy
    Uveďte důvody, proč byste své zkušenosti rádi využili v této organizaci právě na této pozici a co můžete společnosti nabídnout. Zmiňte předpoklady k výkonu práce a vysvětlete důvody Vašeho zájmu. Sdělte pouze vzdělání, kvalifikaci a praxi, která s danou pozicí úzce souvisí. Vyzdvihněte Vaše klady (pečlivost, komunikativnost, organizační schopnosti, jazykové znalosti, flexibilita, spolehlivost, týmová práce atd..). Nezapomeňte sdělit, že více informací naleznou v přiloženém životopisu.
  • Rozloučení
    Tato část by měla obsahovat žádost o osobní schůzku či spolupráci. Závěr dopisu by měl být zdvořilý a měl by obsahovat poděkování. Můžete ho zakončit například takto: Případné dotazy Vám rád/a zodpovím na osobní schůzce. Těším se na osobní setkání. Pokud bych dle Vašeho názoru byl/a vhodným/vhodnou kandidátem/kandidátkou, velmi ráda se dostavím na osobní pohovor. S pozdravem.
  • Podpis
    Pokud zasíláte svou nabídku poštou, vlastnoručně jej podepište.

Forma motivačního dopisu

Měl by být přehledný, stručný, výstižný bez gramatických chyb. Jeho rozsah by neměl být delší než jedna strana formátu A4. Je vhodné napsat motivační dopis stejným stylem a stejnou velikostí písma jako zasílaný životopis. Při psaní tohoto dopisu se řiďte pravidly pro psaní obchodních dopisů, pište jej v celých větách nikoli v bodech na čistý bílý kancelářský papír. Jestliže zasíláte průvodní dopis e-mailem, napište ho přímo do těla e-mailu. Další přílohy přikládejte pouze v případě, že je zaměstnavatel vyžaduje (např. doklady o vzdělání, certifikáty apod.)

Rady a tipy

  • nejprve si vytvořte představu o tom, jaká práce by Vás bavila a co byste chtěli dělat
  • vyberte si z inzerátů takové nabídky, které se proVás nejvíce hodí
  • vytvořte si přehled o tom, koho jste již kontaktovali a jaká byla reakce. Pokud Vám na nabídku neodpověděli, můžete je zkusit znovu kontaktovat

Vzory